Opieka nad dziećmi w wieku do 3 lat zorganizowana jest w najlepszym interesie dziecka.
Przestrzeń dla dzieci
- Wielkość powierzchni w żłobku uwzględnia potrzeby rozwojowe dzieci w zakresie swobodnej zabawy i potrzeb życia codziennego.
- Aranżacja przestrzeni i wyposażenie żłobka uwzględniają potrzeby rozwojowe dzieci w różnym wieku, stymulują potrzebę eksperymentowania i ciekawość, umożliwiają różne formy interakcji między dziećmi.
- Przestrzeń żłobka zapewnia wygodne i przyjemne otoczenie dla dzieci i dorosłych.
Prawa dziecka
- Prawa dziecka są przestrzegane przez wszystkich dorosłych.
- Zapewnione jest bezpieczeństwo dzieci poprzez wprowadzenie polityki lub procedur ochrony dzieci przed krzywdzeniem, edukację opiekunów i rodziców oraz zapewnienie dostępu do informacji o instytucjach, w których można otrzymać pomoc.
Profilaktyka zdrowia dzieci i zapobieganie wypadkom
- Podejmuje się efektywne działania, aby zapobiegać wypadkom dzieci w placówce.
- Stosowane są aktywnie zasady profilaktyki zdrowotnej.
- Stworzone są warunki do zachowania higieny i utrzymywania czystości pomieszczeń.
Współpraca z rodzicami i rodzinami dzieci
- Codzienne relacje z rodzicami opierają się na szacunku, wsparciu i partnerstwie
- Opiekunowie i rodzice dbają o dobry przepływ informacji
- Rodzice mają wpływ na sposób funkcjonowania placówki opieki
Adaptacja dzieci w środowisku Żłobka
- Adaptacja dzieci jest organizowana zgodnie z indywidualnymi potrzebami dziecka i w jego najlepszym interesie.
- Dzieci mają możliwość doświadczenia stałości i przygotowania się do zmian.
- Dziecko jest codziennie indywidualnie witane przez znanego mu opiekuna, który bezpośrednio od rodzica przejmuje nad nim opiekę. Powitaniu i pożegnaniu towarzyszy atmosfera spokoju, braku pośpiechu.
- Żłobek wspiera rozwijanie zdrowych nawyków żywieniowych ,Posiłki są zorganizowane w taki sposób, aby były przyjemne i uczące dla dzieci, kojarzyły się z pozytywnym doświadczeniem społecznym.
- Dzieci mają zapewnione warunki do różnorodnych zabaw.
- Czynności higieniczne odbywają się z poszanowaniem indywidualnego tempa rozwoju dziecka, w atmosferze szacunku, wyważenia między pomaganiem a wspieraniem samodzielności.
Zabawa dzieci (warunki do zabaw, planowanie i dokumentowanie)
- Dzieci mają zapewnione warunki do różnorodnych zabaw.
- Planowanie pracy opiera się na wiedzy o prawidłowościach rozwoju małych dzieci i znajomości zmieniających się potrzeb rozwojowych konkretnych dzieci.
- Dokumentowanie pracy z dziećmi służy lepszemu rozumieniu rozwoju dzieci przez opiekunów i rodziców.
Kompetencje opiekunek / wychowawców
- Opiekunowie mają kompetencje do zajmowania się dziećmi.
- Opiekunowie stwarzają optymalne warunki dla rozwoju dzieci.